14/11/09

"Μη Βλασφημείτε!" [η συνέχεια]





















Εμπλουτίζοντας την συλλογή αρχειακού υλικού γύρω από το ζήτημα της βλασφημίας το επιτελείο του trompagr παρουσιάζει τις δραστηριότητες της «Αντιβλασφημικής Ομάδας ‘Ο Άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός’». Η εν λόγω οργάνωση πρωταγωνίστησε στον αντι-βλασφημικό αγώνα από τις αρχές της δεκαετίας του 1970, ξεχωρίζοντας για τον άμεσο και μαχητικό λόγο της. Το εν λόγω τεκμήριο, ένα κλασικό «τρικ» σε εθνοπρεπές χρώμα, φέρει στη μία όψη διαδοχικές ερωταπαντήσεις και στη δεύτερη εξηγηματικό κείμενο διανθισμένο με πρωτότυπη εικονογράφηση. Ο βλάσφημος, σύμφωνα με τους συντάκτες του κειμένου, είναι κατά σειρά εχθρός του χριστού, ετοιμάζει τα καρφιά της σταυρώσεως αυτού, δεν είναι έλληνας, δεν είναι άνθρωπος, είναι χειρότερος από τα ζώα και αρκετά χειρότερος από τον ίδιον τον σατανά. Παρουσιάζει ενδιαφέρον η επισήμανση ότι η βλασφημία «μας εκθέτει στα μάτια των ξένων», καθώς αναδεικνύει πιθανό δίαυλο επικοινωνίας μεταξύ της Αντιβλασφημικής Ομάδας και του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού. Από την άλλη, η εν λόγω επισήμανση φωτίζει την εσπεραντική-διεθνιστική λειτουργία της βλασφημίας, εφόσον «οι ξένοι» μπορούν να αντιληφθούν τον έλληνα βλάσφημο δίχως να γνωρίζουν την ελληνική γλώσσα.

Το παρόν τεκμήριο αλιεύτηκε από τον Toni Rigatoni κατά τη διάρκεια εξόρμησης σε μοναστήρι στην ελληνοαλβανική μεθόριο. Λόγοι διακριτικότητας και στοιχειωδεις συνωμοτικοί κανόνες καθιστούν αδύνατη, τουλάχιστον προς ώρας, την παροχή επιπλέον στοιχείων.

3 σχόλια:

spiti tou laou είπε...

Αυτό το "αμαρτάνει και όποιος ακούει να βλαστημάνε και δεν διαμαρτύρεται" είναι πολύ κλάσικ ατάκα στα σχετικά φυλλάδια.
Ανάλογης αισθητικής είναι και το γκράφιτι επί της παραλιακής στο Φάληρο: "βγαίνοντας από το σπίτι έκανες το σταυρό σου; Γιατί;;;". Έτσι με τρία ερωτηματικά στο τέλος.

Dora είπε...

Θα μπορούσε κάποιος να μου διευκρινήσει αν τα δυο επιχειρήματα για να αποφύγει κανείς τη βλασφημία δηλαδή το ότι μας εκθέτει στα μάτια των ξένων και το ότι εκφράζει αχαριστία έχουν τοποθετηθεί με βάση την βαρύτητα του αμαρτήματος ή αν η επιλογή της συγκεκριμένης σειράς ήταν τυχαία;

Toni Rigatoni είπε...

Η καθυστερημένη απάντηση οφείλεται στην προσπάθεια διερεύνησης του ερωτήματος γύρω από την προτεραιότητα των αμαρτιών. Οριστική απάντηση δεν υπάρχει. Πιστεύω όμως ότι η επιλογή εγγράφεται στη λογική της κλιμάκωσης του επιχειρήματος ή αλλιώς του σχήματος "μικρό- μεγάλο", ήτοι ξεκινάμε από το επιμέρους και γενικεύουμε στη συνέχεια.